Mitt favoritmärke - Essence!

När jag var i tonåren och började använda smink provade jag Dream Matte Mousse från Maybelline och älskade konsistensen men inte täckningen eller färgen.
Men för ca ett år sedan upptäckte jag mitt nya favorit(-budget-)märke, Essence, och för några månader sedan såg jag att de hade en liknande produkt som den från Maybelline. Så när jag hittade den var jag ju bara tvungen att prova den!

Den heter Soft Touch Mousse Make-Up och jag har den i färgen "13 Matt Porcelain". Jag hade redan fallit för Essence innan jag hittade den här produkten men den här gjorde mig än mer förälskad.

Första gången jag köpte den var de färgerna som då fanns på Lyko.se tyvärr helt fel för mig. Men sedan dess har de utökat sortimentet och den färg jag har nu, alltså "13 Matt Porcelain", är precis rätt.

Jag tror att fler och fler har börjat upptäcka Essence och hur bra det är. Att de dessutom gör produkter till bra pris ökar nog bara folks förtjusning!

Alla produkter jag har provat från dem, tror i alla fall att jag har fått med alla i den här listan:

Soft Contouring Lipliner - 13 kr
Deras lipliners är de bästa jag har provat! De finns i många fina färger och jag har minst tre olika. Formulan är krämig och är lätt att jobba med. Det är lätt att få till ett fint resultat och de sitter väldigt bra, på mig i alla fall.

Mascaror - 26-46 kr
jag har testat många olika ur deras stora utbud av mascaror och jag tycker verkligen om alla men vissa lite mer. Jag föredrar borstar som inte är i plast/silikon utan riktig borst och jag tycker bäst om att de är böjda som exempelvis deras The False Lashes Mascara - den älskar jag. Några andra favoriter är Volume Mascara Lash Princess, You Better Work! Volume & Curl Mascara, Sculpted Volume Mascara Lash Princess och Get Big! Lashes Mascara Volume Curl. Alla de har sådan borste som jag tycker bäst om men de har också många andra att välja på. Jag kan verkligen rekommendera att du provar en, läs lite recensioner och kolla utformningen på borsten och välj den som du tycker låter bäst. För det priset kan man ju i alla fall prova.

Kajalpennor - 13-20 kr
Essence har två olika "ögonpennor" som heter Kajal Pencil och Long Lasting Eye Pencil. De finns i flera olika färger och jag har en av varje, Kajal Pencil i vitt och Long Lasting Eye Pencil i en brun nyans. Jag tycker inte att det är så stor skillnad mellan de olika pennornas formula och jag anser att de båda gör precis vad de ska och att de sitter bra.

My Must Haves
Det här var en kollektion som Essence skapade där de gjorde paletter som man själv kunde fylla med de olika produkter som gjordes för att passa i paletterna. Tyvärr har My Must Haves utgått ur sortimentet men jag tog med dem här för det är genom det som jag har testat exempelvis en bronzer, highlighter, ögonskuggor, ögonbrynspuder och rouge. Jag måste säga att jag tycker att det är riktigt synd att de här produkterna inte görs längre då jag tyckte om allihop. Men samtidigt är jag glad för att jag kunde köpa de här och på så sätt testa många olika produkter för bara ca 20 kr/st.
Bronzern, highlightern och rougen gjorde att jag definitivt kommer att köpa nya, fast till fullpris och större förpackning då, när mina små är slut. De var alla mycket pigmenterade och de sitter på plats både bra, länge och utan att bli fläckiga(ett problem som jag stör mig på och som ofta händer mig med diverse produkter).
Ögonskuggorna var också bra pigmenterade och lätta att jobba med.
Ögonbrynspudret var helt okej, väl pigmenterat och lagom täckande.

Brynprodukter - 20-32 kr
Eyebrow Designer - 20 kr, Superlast 24h Eyebrow Pomade Pencil Waterproof - 26 kr, Micro Precise Eyebrow Pencil - 26 kr, Lash And Brow Gel Mascara 26 kr och Make Me Brow Eyebrow Gel Mascara - 32 kr.
Eyebrow Designer och Micro Precise Eyebrow Pencil är väldigt lika i konsistensen, bara att den senare är smalare och man snurrar upp den och att den första är en vanlig penna som man vässar. De är båda bra pigmenterade och täckande och sitter på plats relativt bra.
Jag föredrar dock Superlast 24h Eyebrow Pomade Pencil Waterproof. Också den har bra med pigment men dessutom sitter den som berget.
Make Me Brow Eyebrow Gel Mascara är dock en lite konstig produkt för den innehåller fibrer som ska höra brynen fylligare men jag vet inte om jag fick ett måndagsexemplar. Fibrerna bara ramlar ned och den färgar inte brynen i övrigt, dessutom ger den absolut ingen stadga. Så det här är tyvärr ingen vinnare.
Däremot är Lash And Brow Gel Mascara en fantastisk gel till att forma brynen med och verkligen en favorit! Den är genomskinlig, formar brynen bra och ger lagom stadga.

Puder - 39-49 kr
All About Matt! Fixing Compact Powder och All About Matt! Fixing Loose Powder är två av de puder som Essence tillhandahåller. Jag tycker om båda vid olika tillfällen, mestadels det kompakta som vanligt puder och det lösa för att baka med. De är väldigt bra enligt mig men man får bara se upp lite för tar man för mycket kan resultatet bli lite vitt.

Foundation - 49 kr
Förutom Soft Touch Mousse Make-Up har jag provat Stay All Day 16h Long-Lasting Make-Up och som sagt så älskar jag moussen och den andra är helt okej. Jag tyckte väl inte att den var så pass täckande som jag hade önskat och sedan sitter den bra men inte ens i 8 timmar och Essence hävdar det dubbla.

You Better Work! - 39-49 kr
Det här är en serie produkter som är speciellt utformade för att sitta längre och tåla mer. Det finns en mascara, ett fixeringspuder, en färgad dagkräm och ett fixeringsspray. Jag har provat mascaran och sprayet och tycker att båda är bra/helt okej men inte att de gör något särskilt egentligen.

Läppstift - 20-39 kr
Essence har en hel del olika läppstift/läppglans/läppbalsam och de jag har provat heter Stay 8h Matte Liquid Lipstick, Melted Chrome Liquid Lipstick och Plumping Nudes Lipgloss. Jag har tyckt om alla jag har provat, även om jag tycker att det sistnämnda mestadels är ett läppglans med snygg färg och inte har någon direkt plumping-effekt. Jag har dock endast hittat ett enda läppglans som har gjort det och jag har provat alla jag har hittat, vilket är många. Stay 8h Matte Liquid Lipstick är ett ganska bra matt, flytande läppstift som inte lämnar en ful rand på läppen efter ett tag, vilket jag tycker att många andra gör, för mig sitter det dock inte på plats i åtta timmar som de hävdar. Melted Chrome Liquid Lipstick är ett supersnyggt flytande läppstift med en metallic-effekt men det sitter inte så länge, jag älskar dock effekten så länge det varar.

Nagellack - 21-26 kr
Jag fick en Essence-julkalender och därigenom fick jag prova ett par nagellack. Jag tyckte att de var bra, relativt vältäckande, fina färger och de sitter länge utan att flagna. Så jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa och prova något av deras fullskaliga nagellack och för det priset dessutom! Billigare än Depend eftersom att man får större mängd.

Concealer - 26-36 kr
Jag har aldrig hittat en riktigt bra concealer för antingen är de för tunna och inte tillräckligt täckande eller så är de täckande men har för tjock formula så att de blir kakiga istället. Men den concealer jag har provat från Essence är ändå den som har varit bäst hittills. Den heter Camouflage+ Matt Concealer och finns i en rad olika färger. Jag skulle säga att den är åt det tjockare hållet så den har bra täckning. Den lade sig dock tyvärr i vecken under ögonen efter några timmar, men jag har inte hittat en concealer som inte gör det.

Eyeliner - 30-36 kr
Jag har bara provat den som heter Melted Chrome Eyeliner men den var riktigt bra. Lagom tjock formula så att det blir bra med färg utan att den var kladdig. Finns i några riktigt fina metallic-färger och den sitter där den ska hela dagen, på mig i alla fall.

Borstar - 17-46 kr
Jag har provat de som heter Eyebrow Brush, Precise Eyeliner Brush och Face All-Rounder och det är tre av de bästa borstar jag har i min arsenal. De är precis lagom mjuka/hårda och gjorda av syntetiskt material(vilket jag som vegetarian uppskattar då jag inte vill ha äkta mink eller liknande). Jag tycker även om skärningen på de olika borstarna.

Det finns många fler produkter som Essence gör än de jag har skrivit om här. Men exempelvis highlighters, ögonskuggor, lösögonfransar och fler concealers, eyeliners, mascaror, foundations och borstar.

(Priserna är från Lyko.se.)

Tyvärr är deras primers och fixeringssprayer inte superbra. Men jag har (precis som med concealers) ärligt talat aldrig(!) hittat en bra primer och den enda fixeringssprayen som faktiskt har fungerat för mig är All Nighter Make Up Setting Spray från Urban Decay. Då har jag ändå provat både primer och fixeringsspray från många olika märken - både budget, mellanklass och dyrare märken.
Det är därför inget jag bedömer något märke utifrån, så inte heller Essence, det hade bara varit en bonus om någon av deras sådana produkter hade varit bra.

Har du provat någon produkt från Essence och vad tyckte du i sådana fall? Vilket är ditt favoritsminkmärke, budget eller dyrare? Vill du se ytterligare inlägg om specifika märken? Tveka inte över att lämna en kommentar, jag vill gärna höra dina åsikter och tankar!

Ha det gott! Nia.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Favoriter!

Dry brushing!

"DIY-fransförlängning"/ fransförlängning hemma, själv!