Ett inlägg om exfoliering(och överexfoliering)!

Vi lever i en värld där överexfoliering är ett stort problem. Jag är med i en grupp på Facebook där jag ofta ser folk som har skadat sin hudbarriär på grund av att de har exfolierat för mycket.

Jag tror att en av anledningarna till detta är att sedan AHA-syror blev populärt har det skapats mycket fler produkter som innehåller dem. Alltså, inte bara peeling-masker utan de är nu vanliga även i toners, serum och till och med i dags- och nattkrämer. Vilket gör att om man inte läser ingredienser kanske man har alldeles för många AHA-syror eller för stor mängd av dem i sina sammanlagda produkter.

Jag använder bara syror när jag lägger en mask som innehåller det, har en liten mängd Lactic Acid(mjölksyra) i min toner och BHA(salicylsyra) för att motverka finnar och kontrollera sebumproduktionen i min oljiga T-zon.

En annan sak som är "farligt" för hudbarriären kan vara att använda fysisk exfoliering i form av scrubs eller borstar. Det är något jag personligen undviker då de kan vara väldigt aggressiva att använda på huden. Ska man ändå använda en skrubb är det viktigt att man är försiktig när man applicerar den och inte trycker för hårt. Vill man använda en borste är det bra att välja en med silikonborst, ex Foreo eller en billigare kopia, då de är snällare mot hyn och inte heller håller bakterier på samma sätt som ex en Clarisonic-borste.

När jag var tonåring brukade jag använda en skrubb för att jag trodde att jag skulle kunna skrubba bort min akne, men det fungerar inte så. Idag använder jag en silikonborste ibland men jag är mycket försiktig med den och applicerar inte för hårt tryck.

En annan sak som räknas som exfoliering är peel-off-masker. De är alltså inte masker egentligen, utan en form av exfoliering.

Själv har jag överexfolierat en gång när jag höll på att gå igenom introduktionsfasen med tretinoin och ändå bestämde jag mig för att använda AHA + BHA Peeling Solution från The Ordinary. Vilket resulterade i att jag fick kemiska brännskador i halva ansiktet och huden blev vaxliknande och varade. Det var verkligen hemskt!! Men jag hade såklart bara mig själv att skylla då det var ett riktigt dumt beslut. (Jag har aldrig haft problem med masken, varken innan eller efter den gången, så jag vet att det berodde på att min hud var känslig just då på grund av tretinoinet.)

Med det här inlägget vill jag bara att andra ska vara mer försiktiga när de exfolierar, läsa sina ingredienser och slippa uppleva något liknande som det jag gjorde - även om mitt exempel var lite extremt.

Använder du många exfolierande produkter? Vilka är dina favoriter? Har du överexfolierat någon gång? Lämna gärna en kommentar!

Ha det gott! Nia.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Favoriter!

Dry brushing!

"DIY-fransförlängning"/ fransförlängning hemma, själv!